מה זה קיץ ומה בינו לבין פגים ,צרעות ,החאיית מתים וחישוב מסלול מחדש ?
לוזינת תאנים במחניהודה בוסתן ההצלה בסטף, ותאנים נפלאות בבוסתני חוות כרמי עבדת הנהדרת הר הנגב . להמלצה לטיול נפלא בשמורת הסטף גללו לסוף המייל.
פתיחה קצת מורבידית וסיום אופטימי והכל על תאנים
בערב שבת האחרון בחום הקיץ התנהלה שיחה מורבידית למדי ליד שולחן השבת שלנו.
הכל התחיל מזה שנודע לנו שהמושב שלנו לא משוייך לאף בית קברות אזורי מהסוג הפסטורלי של המושבים .
אבי ואחי ששניהם הלכו מאיתנו כבר מזמן נקברו באחד כזה אבל אם נרצה גם אנחנו יום אחד בזכות לקבורה שם נצטרך לשלם עשרות אלפי שקלים.
אמי הודיעה באופן ברור שהיא מוותרת על התענוג ושבשום אופן לא נשלם כאלו סכומי כסף.
מכיוון שבמשפחה שלנו אף פעם לא ברור מי הולך לעולמו ראשון,
גם אני הצעירה בחבורה יידעתי את כולם בצוואה שלי- שייטעו עץ תאנה על קברי. ועד שזה יקרה, הוציאה אמא שלי מהמקרר ריבת תאנים ונתנה לנו מתנה..
למה תאנה ? ככה. יום אחד מזמן תחת התאנה המדהימה בעין מטע הודעתי על צוואת התאנה המוזרה שלי ומאז היא נשארה.
על מיקום שגשוג ו"חשב מסלול מחדש" – משהו אישי בהשראת התאנה
כמעט 20 שנה חייתי בירושלים ובמושבים סביב לה. חלק משגרת הקיץ שלי היתה קטיף תאנים שהבשילו עם בוקר וטבילה במעיינות תחת צל תאנים .
צפיתי בעץ הגאוני הזה שיכול לפרוץ מבין סלעים במקומות הכי קשים, אך מעדיף להתיישב בתוך מעיינות ,לבחור מיקום מדוייק ,
למקסם משאבים סביבתיים לשגשג וכך גם לתת פרי נהדר, וצל נפלא לחוסים תחתיו .
בתור אשת טבע תרפיה זה מיד מעורר שאלות על על הבחירות והמיקומים שלי בחיים . האם הם מובילים אותי לשגשוג ?
איך אני משתמשת במשאבי הסביבה ומה נותנת לה בחזרה ?
השאלות האלו הובילו לתהליך אישי משמעותי מאוד.
בשנתיים האחרונות עלה דחף חזק לצאת חזרה לטבע. ובלי שתכננתי ואולי גם בהשראת התאנה, התחלתי לבלות שעות וימים ארוכים בטבע לבד בשקט בטבע,
בלי נייד בלי מיילים ובלי פייסבוק . פשוט בשקט ולבדוק כך את המיקומים שלי ושל העבודה שלי.
לאחר זמן מה החל תהליך פנימי של " חשב מסלול מחדש " (ואולי זה סתם משבר גיל ה 40 )
ושאלתי- האם אני נמצאת במקום שבו אני יכולה לתת את מיטבי כמו התאנה בעין מטע ?
והתשובות התחילו להגיע. בין השאר עלה צורך לנוח המולת העיר , מהעשיה הבלתי פוסקת מהפקקים והטכנולוגיה והתחלתי לשתף בחוויה גם אחרים.
ומכיוון שחברים התחילו לבקש שאקח גם אותם, הבנתי שהגיע הזמן לצאת יותר עם אנשים לטיולים וסדנאות בטבע
המצה לטיול נפלא בשמורת תרבות הסטף- מחכה לכם בסוף המייל .
ובחזרה לתאנה
חנתה בגהה או חנטה פגיה ?
הקיץ הזה חם ולח שאפשר להשתגע ולסיים בגהה. אבל התאנים עושות אותו בהחלט שווה להישאר. אנחנו ממש בתוך עונת התאנים.
בהרי ירושלים אפשר ללקט אותן כעת מהעצים בשלל טעמים וארומות . אפשר להקפיא ולעשות מהן גלידה נהדרת פשוט ככה קפואות, אפשר להכין ריבה , לוזינת תאנים, (או לקנות במחניהודה) או לייבש . ואפשר גם לפתוח לרגע תנך ולבדוק איך השפיעו התאנים על התרבות והשפה שלנו. מנין הגיעו כל מיני מילים כמו למשל המילה קיץ ואיך הן קשורות לתאנים ..
רוצים לשמוע קצת על התאנה ותרומתה לשפה ולתרבות שלנו ?
אני מניחה שאבותינו הקדומים לא ממש יצאו לטיולים מודרכים או סדנאות בטבע. הם פשוט חיו בתוכו ראו אותו עבדו בתוכו והוא השפיע והשרה על חייהם .
לכן ברור שהתנך מלא דימויים , משלים ונבואות מעולם הצמחים המוכר והברור לצרכניו דאז.
אז מה זה קיץ ?
השבוע למדתי מאסף בשן מומחה גאון לעצים על פעולת ה" קיוץ". בעת העתיקה כמעט לא אכלו תאנים טריות .
אלא "קייצו אותן "- לאחר קטיף קצצו את העוקץ שלהן (זו פעולת הקיוץ) מעכו לדבלים או שמרו שלמות לגרוגרות וייבשו .
סך כל יבול התאנים שנאספו מהעצים ויובשו נקרא- קיץ בגלל פעולת הקיוץ ומכאן שמה של העונה .
" כביכורה בטרם קיץ אשר יראה הרואה אותה בעודה בכפו יבלענה" (ישעיהו כח 4 )
פגה בשפתנו תינוקת שנולדה טרום זמנה- הוא השם התנכי של התאנה הצעירה שטרם הבשילה. בתוך הפגה מסתתרים לעת הבשלה המון פירות זעירים ובכל אחד מהם זרע קטן.. ראיתם פעם פרח של תאנה ? ברור שלא, כי הוא נראה כמו תאנה קטנה וקשה. דרושה צרעה קטנה ואמיצה שתדקור אותו ותעורר תהליך הורמונלי שלם ומדהים שיביא לחניטה ולהבשלת הפגות.
חנטה פגיה – כשהיינו ילדים גרנו ליד בית חולים גהה והמשפט הקבוע אצלינו היה "התאנה חנתה בגהה" .
עד שהתחלתי ללמוד על צמחים לא הבנתי שלחנוט זה הרגע שהפרח (הפגה) הופך לפרי ופתאום המשפט קיבל משמעות..
מה זה לבלוס ומה זה לסטוף ?
השבוע בסטף היו תאנים כל כך נהדרות שממש בלסנו אותן
מה זה לבלוס ? לא לאכול בלי הכרה אלא לבצע פעולה שבה דוקרים את הפרי כדי לחקות את דקירת הצרעה ולסייע לו להבשיל.( עמוס הנביא למשל היה בולס שקמים לפרנסתו )
גידי מהסטף טוען שמקור שמה של שמורת הסטף שאותה אני כל כך אוהבת הגיע אולי מפעולה שנקראת " סיטוף"- פעולה דומה לבליסה ,
בה היו דוקרים את התאנים ומנסים לחקות את פעולה הצרעה כדי לעודד הבשלה של הפריבדיוק כמו שעשו לאחותה השקמה פעולה שנקראת בליסה
בכור – הילד הראשון במשפחה קשור למילה ביכורה.
ביכורות הן התאנים הראשונות המבשילות כבר באביב .הן כל כך מעולות עד שקשה להתאפק וזוללים אותן מיד (ישר מכף היד) והן משל לאיכות מעולה.
ולכן כותב ישעיהו " כביכורה בטרם קיץ אשר יראה הרואה אותה בעודה בכפו יבלענה" (ישעיהו כח 4 )
קטיף התאנים נקרא אריה– ariya –כי קוטפים אותן עם אור ראשון לפני שייאכלו על ידי עוברי אורח
או לפני שביצי הצרעות שהפרו את הפגות יבקעו ויהפכו לתולעים שאנחנו מעדיפים לא לפגוש בתוך התאנה.
התחלנו במוות נסיים בתקווה בתנך ייחסו לתאנים סגולות ריפוי ונחשבות בעולם העתיק כבעלות כח מחייה.
מסופר על אנשי דוד המלך שהחייו נער מצרי בעזרת דבלה ועל ישעיהו הנביא שריפא את חזקיהו המלך משחין בעזרת דבלה .
המלצות לתאנים נהדרות וטיולים
הרי ירושלים והשפלה מלאים תאנים נהדרות וגפנים. למשל באזור עין מטע, חרבת חנות, בשמורת הסטף נחבא בוסתן ההצלה יוצא דופן במינו ובו 100 זני תאנים . אפשר גם לקחת בעונה ענפים להרכבות לבעלי העצים מביני דבר ועל כך עוד אכתוב . בוסתני עין כרם שופעים ובעצם בכל פינה בהרים ובשפלה זה הזמן לצאת ולאכול. אפשר לקייץ ואפשר סתם לבלוס..
במחנהיהודה מחכה לכם ממתק עירקי בשם לוזינת תאנים אצל דני ברחוב עץ חיים, תאנים נפלאות בכל פינה, גלידת תאנים עוד לא מצאתי אבל אולי מישהו יכין מהר לפני שתגמר העונה ובמסעדת אקליפטוס בחוצות היוצר תוכלו לאכול תאנים ממולאות ,מנת הבית המיוחדת של משה בסון.
רוצים להזמין טיול מיוחד במינו ממש לעונה הזו ? טיול נהדר על מיתולוגיה ,עצים קדושים, בוסתנים נדירים וחקלאות בת קיימא בשמורת תרבות הסטף
בוסתני פרי נדירים, עצים קדושים, מי מעין מפכים, טרסות עתיקות וצמחי מרפא ותאנים מעולות ! חקלאות עתיקה מתעוררת לתחיה בפרוייקט חלוצי מרגש מאין כמוהו
נצא לסיור נפלא בשמורת התרבות סטף, אחד המקומות המיוחדים ביותר בהרי ירושלים. בהליכה רגלית בין טרסות עתיקות המחודשות ביד אמן אוהבת , נפסע בתוך שבילי בוסתן ההצלה, פרוייקט חלוצי שמשמר ומטפח עשרות ומאות זני עצי פרי נדירים שנאספו מכל רחבי הארץ. נטעם מעשרות זני התאנים המופלאות הנמצאות כעת בשיא העונה , נשב בצל עצים קדושים , נפגוש צמחי מרפא ומאכל ונשמע על סגולותיהם ועל אמונות ופולקלור שנקשרו בהם.
מה בין מיתולוגיה כנענית לזוגיות מודרנית ? בין תנ"ך ומדרש לבנייה בבוץ יוגה וחיים מבודדים על ראש ההר ? נספר על פלאחיות הררית קדומה ועל גישות חדשניות של פלאחיות אקולוגית ברוח גישת הפרמקלצר.
נסיים את הסיור בפרוייקט הבוסתנוף ובליבו מעיינות הסטף המפכים הנובעים מתוך ניקבות. פרוייקט חלוצי וותיק המשמר דרכי חקלאות קדומה ומזמין את תושבי האזור לגדל בתוכו את מזונם.
משך המסלול וגם התכנים כתמיד- גמישים ומותאמים אל הקבוצה. לרוב כשעתיים וחצי שלוש. יש להצטייד בנעלי הליכה נוחות.