שקדיות נפלאות , מעט על טו בשבט והמלצה לטיול
רוצים לראות שקדיות נפלאות ? סעו להרי ירושלים. היכנסו לשמורת הסטף .כבר לאורך הכביש ,ממש צמוד לאוטו ,תפגשו בעצי השקד שהחלו לפרוח בלבן וורוד חגיגי במלוא עוז וניחוחות. המשיכו משם לכיוון עין כרם ואם רוחות הסופה חסו על אלפי הניצנים שראיתי שם השבוע ,צפויה לכם חוויה של פעם בשנה. כל ההר מתחיל לעטות חג ובימים הקרובים ייפתחו אלפי ואולי רבבות הניצנים הממתינים לפריחה על מאות עצי השקד באזור.
(דרך אגב נדמה לי שבשפה העברית המילה "שקדיה" פירושה מטע שקדים. ושקד הוא שמו של העץ הבודד אבל למה להתעכב על פרטים קטנים שכאלו.. )
מה בין טו בשבט, ראש השנה ויום הולדת לאילנות ?
בגן של הבת שלי נהגו לחגוג בטו בשבט יום הולדת לעץ בחצר. שרו לו שירים, רקדו סביבו והכינו לו עוגה. כך העבירו לילדים את המסר העמוק שגם לעץ יש נשמה ומקום בעולם. יש לחלוק לו כבוד ולהתייחס אליו לא רק כאל משאב שייתן לנו כמה שיותר פירות אלא כאל ישות ראויה לשמירה ויחס. בעיני זו דרך מקסימה להעביר לילדים את אותו מסר שהעולם היהודי מעביר בדרכים רבות עוד מימי התנך. . העצים היו כאן לפנינו ויהיו כאן אחרינו לדורות הבאים. תפקידנו לשמור ולטפח אותם ללמוד ולהחכים מהם וללמוד להיעזר בהם לאורך חיינו. אז מה בין זה לבין יום הולדת לאילנות ? אולי בלבול וערבוב קטן בין ראש השנה לאילנות לבין חגיגת יום הולדת..
מה זה בעצם ראש השנה לאילנות ? מה מקורו של טו בשבט ומה בינו לבין תשלומי מיסים ?
טו בשבט במשנה, היה למעשה תאריך שציין את ראשית שנת המס לתשלום מעשרות ומצוות אחרות הקשורות בפירות הארץ . ולכן נקרא ראש השנה(שנת המס) לאילנות.
.ומדוע דווקא כעת ראשית שנת המס לעצים ? כיוון שחלפו כמה חודשים מאז החלו מתפללים על הגשם בסוכות והחלו לרדת גשמי השנה החדשה, תקופה זו מספיקה על מנת שגשמי השנה החדשה ירוו את האדמה ויהיו אלו שישקו ויצמיחו את הפירות החדשים המתחילים לצמוח ממש כעת .
ביום טו בשבט נהגו לערוך ספירת מלאי במטעים. כל פרי שנחנט (התהווה מן הפרח )לפני יום טו בשבט נחשב לפרי שניזון ממי הגשמים של השנה החולפת ומחוייבים לשלם עליו מס לשנה החולפת.
וכל פרי חדש שייחנט מיום זה ואילך ייחשב לצורכי מס לשנה הבאה.
ואיזה מין ראש השנה הוא אם מתחיל ב 15 (טו)לחודש ולא בראשיתו ? גם כאן כמו בתחומים אחרים היתה מחלוקת בין בית הלל לבית שמאי וגם כאן, אנחנו נוהגים כבית הלל.
מאיפה החלה חגיגת טו בשבט ? מה הקשר שלה לנטיעות ? ולמה אוכלים פירות יבשים ?
אי שם בצפת של המאה 16 ישבה קהילה קבלית תוססת ויצירתית. מקובליה של צפת עסקו ביצירת חיבורים מודעים בין עולמות החומר לעולמות הרוח. הם ראו בכל פעולה של עשיה בעולם החומרי (כמו אכילה למשל) הזדמנות להתחבר למקור האלוהי ולחיזוק הקשר עימו.
את השפעותיה של תפיסה זו אנו רואים עמוק בתוך העולם החסידי ובתוך המשמעויות העמוקות שניתנות למאכלים שונים ולאכילה בעולם היהודי.
לפני ואחרי אכילת כל דבר מאכל מוזמן המאמין לומר ברכה ייחודית, לנהוג על פי דרכי אכילה מקובלות מנהגים ומסורות שכולם נועדו לדבר אחד- לסייע לאדם לעשות תיקון בעולם הזה ולהתחבר לידיעה פנימית ולקשר עם בורא העולם על פי הבנתו דווקא מתוך עולם החומר.(בניגוד לעולם הנוצרי למשל שרואה בהתנזרות את שיא המדרגה הרוחנית )
העולם היהודי טוען לחיבור רוחני דווקא בתוך החיים- בתוך הולדת ילדים וגידולם , בתוך חיי נישואין ופרנסה בתוך אכילה ולא בתוך הינזרות.
4 כוסיות, 30 מיני פירות ואחד אלוהינו… מעט על סדר טו בשבט
בצפת בליל טו בשבט היו יושבים המקובלים לסעודת שנקרא סדר או תיקון ליל טו בשבט . במהלכה מרבים בלימוד וברכות וגם לוגמים 4 כוסיות: הראשונה : יין לבן לגמרי המרמז אל העולם הקפוא של החורף. השניה תוסיף מעט אדום אל תוך הלבן, השלישית הרבה אדום ומעט לבן והרביעית אדום לגמרי- לסמל את התנועה שבין החורף הקר בו נמצא הטבע במעין תרדמת לבין האביב הקרב ומגיע.
במהלך הסדר נהגו לאכול 30 מינים מפירות הארץ טריים ולאו דווקא יבשים אותם חילקו לפי סוגיהם וקישרו ביניהם לבין מבנה היקום והעולמות בתוכו.
נהגו לאכול 10 פירות שנאכלים בשלמותם שנקראים פירות עולם הבריאה (צימוק, תאנה, תות ) ,10 פירות שיש לאכול תוכנם ולזרוק קליפתם והם פירות עולם העשיה ( רימון, פרי הדר, אגוזים )ו 10 פירות שיש לאכול אותם ולזרוק את הגלעין הפנימי שלהם(זית, תמר,תפוח) שהם פירות עולם היצירה. כאשר מתחילים באכילת פירות שיש לזרוק את הפסולת שבהם ומתקדמים אל הפירות הנאכלים בשלמותם כרמז להתקדמות ושלמות רוחנית.
יש שרואים ב 3 סוגי הפירות האלו. סמל ומטפורה לתהליכי תיקון נפשיים ורוחניים שהאדם מוזמן לעשות- לעיתים יש לקלף הקליפה כדי לחשוף את הטוב שנסתר מתחתיה . ולעיתים יש לבער בגלעין פנימיותנו את מה שחוסם אותנו משמחה ומחיים שלמים .ולעיתים מה שהכי דרוש הוא הכרת תודה על הטוב שבנו כפי שאנחנו מבלי צורך לשפר לתקן לקלף או לזרוק- רק להודות.
יש שאוכלים בסדר טו בשבט אתרוג– רמז לכך שתיקון טו בשבט מתקן את חטא האכילה מעץ הדעת שאחת הסברות טוענת שהיה אתרוג.
אז איך ולמה אוכלים פירות יבשים ?
משהגיע מנהג סדר טו בשבט לגולה, כמהו יהודי הגולה לאכול מפירות ארץ ישראל . כך יובשו הפירות הארץ ישראלים ונשלחו לרחבי העולם בעיקר לאירופה כדי לחבר את יהודי הגולה למצווה הקשורה בארץ.
נתגלגל הגלגול והפכה אכילת פירות יבשים למנהג וכיום ניתן לרכוש בשווקי הארץ עשרות מיני פירות יבשים משובחים שמגיעים אלינו מן העולם כולו…כך לעיתים נאכל בטו בשבט בננה מתאילנד צימוק מקליפורניה ומשמש מאוזבקיסטן והמהות הראשונית של החג- להתחבר לפירות ארץ ישראל קצת מיטשטשת ונשכחת..
ומה הקשר לנטיעות ?
מנהג הנטיעות קשור להתחדשות היישוב הציוני במאה ה 20 בארץ ישראל (הוא החל בזכרון יעקב )הנטיעה אפשרה להגשים את הכמיהה להפריח את הארץ ולחדש בה את עבודת האדמה ולהתחבר כך גם להיסטוריה ומורשת של אלפי שנים ולכבוד העמוק שרוחש העולם היהודי לעצים ולעולם הצומח.
הערב- ערב טו בשבט- מוזמנים לחגוג בסדר טו בשבט ולאכול מפירות הארץ טריים ויבשים. פירות שבעת המינים לצד עשרות מיני פירות מכל העולם שאוקלמו על ידי מומחים מופלאים בארצנו וגדלים ממש כאן.
מוזמנים לאכול,מאילו שחיצוניותם נאכלת ותוכנם נזרק, ומאלו שקליפתם נזרקת ותוכנם נאכל וכמובן מאלו הנאכלים בשלמותם ללא פסולת.
ואולי אם נרצה נוכל לרגע לחשוב על עצמינו. על החלקים בנו בקליפות שלנו שאפשר כבר להשיל (מסיכות והעמדות פנים מיותרות) על חלקים בגלעין פנימיותנו שאולי הגיע זמן לנסות ולוותר עליהם ( כמו אמונות מגבילות וחוסמות ) ועל החלקים בנו שהם מצויינים ואין בהם פסולת כלל. שם אין צורך בשינוי רק בהכרת הטוב והתודה.
רוצים טיול מיוחד לטו בשבט ?
אני מאוד אוהבת את הגן הבוטני בירושלים, פנינת טבע ייחודית בלב העיר הבנויה. לפני כמה שנים זכיתי לערוך מחקר קטן עבור הגן העוסק בצמחים במקורות היהודיים. בעקבותיו כתבנו מדריך קולי ושילוט לשביל מיוחד שכולו עוסק בצומח במקורות היהודיים .
סעו לגן הבוטני בגבעת רם. בכניסה תוכלו לקבל ללא תשלום נוסף מדריך קולי ולצאת לטיול בשביל התנך בגן. לאורך השביל פזורים עצים וצמחים שנזכרים במקרא ובמקורות היהודיים, תוכלו לפגוש בהם לשמוע את סיפוריהם ליהנות מיופיים וממורשתם.
אני מקווה שתהנו.
טו בשבט שמח!
תמר





